Tara en ik gaan weer op trektocht. Van 13 juni tot en met 23 juni gaan we het eerste gedeelte van het Drenthepad rondtrekken. Het Drenthepad is een Lange Afstands Wandeling van 329 kilometer. Geschikt voor wandelaars… maar… wat met de benenwagen kan, kan toch ook te paard? Is mijn redenatie...Lees ook de inleiding op https://www.equinemarkt.nl/blog/388-de-trektocht-drenthepad-deel-1

Donderdag 3 juni 2022

En toen vloog het mij gister avond opeens weer aan… Ik merk dat ik erg onzeker wordt van het feit dat we back-to-basic op vakantie gaan en dus alles mee moeten nemen… Ik heb nog nooit zo veel vakantie stress ervaren als voor deze… Normaal hebben we luxe verblijven ( lees: hotel of een vaste accommodatie zoals een huisje, een trekkershutje o.i.d.) ik hoef dan veel minder mee te nemen. Het is vooral het gewicht van de bepakking waar ik tegenaan loop. Ook al moet Tara het kunnen dragen, aangezien ik met het gewicht van de bepakking nog steeds onder het gewicht zit als wat ik twee jaar geleden woog… Maar goed, ik heb stress, en wat gebeurt er als ik stress heb… Bol.com, mijn grote vriend wordt geopend en ben ik voor de zoveelste keer op zoek gegaan naar lichtgewicht tentjes. Product specificaties vergelijken, en ja, inmiddels is tent nummer drie in bestelling… deze was nog weer een kilo lichter dan de vorige twee. Schaam mij diep, de andere twee maar weer verkopen…

Dinsdag 7 juni 2022

Vanavond hebben we de bepakking achterop nog even gefinetuned. Achter het zadel komt de tas met de tent en mijn slaapzak. Helaas zakte hij steeds scheef bij de vorige testen. Ik heb hem nu met spanbanden vastgezet, en dit is de oplossing! We hebben een rondje gelopen en natuurlijk mocht Taar even van het gras snoepen halverwege.

Donderdag 9 juni 2022

Voor de mensen die het leuk vinden, via https://live-tracking.locusmap.app/ zijn wij live te volgen vanaf maandag. Zoom hiervoor in op Nederland en zoek de foto van Tara en mij. Zoom nu nog meer in op de kaart en je ziet precies waar we op dat moment zijn.

Zaterdag 11 juni 2022

Vanmorgen om half tien vertrokken, vanmiddag om kwart over drie thuis. Eventjes het voer van Tara droppen op alle overnachtingsadressen… eventjes…maar het was erg leuk om alvast een sneak peak te krijgen van alle adressen. En wat werd ik nu al leuk ontvangen door iedereen! Bij Marga en Mirella bleef ik wat langer hangen, paardenpraat, je weet wel . Mirella en haar dochter gaan binnenkort zelf ook op trektocht. Super leuk! En zeker doen!

Morgen de trailer ophalen bij de maker, ik wou er heel graag een zadelkamer in hebben, dus dat wordt op dit moment geregeld, Hannes onze hond weg brengen naar mijn zusje waar hij zal logeren en de laatste dingetjes in pakken. Ik heb er zin in!

Maandag 13 juni 2022

Opstartprobleempjes?

Het is tien uur wanneer Tara en ik bepakt en bezakt worden uitgezwaaid door mam, die ons af heeft gezet vlakbij Beilen. We zijn de eerste bocht nog niet om of de bepakking zakt scheef… toch nog beter aantrekken en vastzetten. Dat lukt.

Ik besluit er eerst even een stuk naast te lopen. Kan Tara eventjes weer wennen aan de bepakking en kan ik even in de gaten houden hoe het blijft zitten.

We lopen het Terhorsterzand op en stuitten op een klein hekje. Oké, dit gaat allen passen als ik alles er af doe. Omlopen dus maar…

En daarna gaat het goed…

Wanneer we op het Dwingelerveld zijn, we zijn een uur onderweg, besluit Taar dat het tijd is voor pauze. Helemaal prima. Na de pauze vind ik het tijd om maar eens te gaan rijden. Tara is in haar hum en wil ook stukjes draven. Ik ben nog even bang voor de bepakking, maar dit blijft mooi op de plek zitten, dus ik laat haar het tempo bepalen.

Op het Dwingelerveld in de open ruimte begint het te spetteren. Gelukkig doemen even later wat bomen op waar we even kunnen schuilen voor de steeds harder wordende regen. Het is snel weer droog. Ik zie op de app dat we nog zes kilometer moeten, dus prima te doen. Tara is nog steeds goed in haar hum en lijkt geen moeite te hebben met het gewicht van mij en de bepakking gelukkig.

Op de camping, camping 'd Olde Kamp, aangekomen krijgt Taar een vrij grote weide aan de overkant van de straat. Helaas wel alleen, maar voor een nachtje geen probleem. Het gras staat hoog, dus dat wordt smullen voor haar. Ik krijg een gigantische kampeerplek toegewezen waar mijn tentje in het niet verdwijnt.

De statistieken van vandaag:

• Dag 1: Beilen - Ansen 22 km
  • Vertrek: 10.00 uur
  • Aankomst: 15.30 uur
  • Weer: zon en bewolking wisselen elkaar af met een paar ienimini buitjes, 18 graden
  • Logeeradres: Camping 'd Oldekamp

Dinsdag 14 juni 2022

Overstelpt met eten

Na een verschrikkelijke nacht: halverwege had ik het zo koud! En mijn rug is killing, had geen stoel, dus genoodzaakt op de grond te zitten. Was ik heel vroeg op. Kwart voor zes. Rustig alles ingepakt.

Bij de broodjesservice op de camping had ik extra broodjes besteld voor de lunch van vandaag… dat was achteraf niet nodig: eerst kwam de overbuurvrouw op de camping aan met een banaan voor mij en een wortel voor Tara. Super lief! En toen ik met alle bagage naar Tara's wei liep hing er een tasje met een hele luxe lunch voor ons aan een paaltje van de campingeigenaren: pannenkoeken met vanillesuiker en aardbeien, een pakje Sinaasappelsap voor mij en een appel en Snoepjes voor Tara. Dik verwend dus. Zo lief van ze allemaal! Dat maakte de nacht helemaal goed. Mijn eigen broodjes zitten dus nog in de tas.

Bankjes

Rond kwart over negen gaan we op pad. Dit keer heb ik de bepakking heel erg vastgesnoerd dus daarin geen problemen. De route van vandaag gaat voornamelijk over zandpaden. Ik spreek met Tara af dat ik eerst weer naast haar loop en als we een bankje tegen komen dan ga ik er op…

Dat bankje diende zich pas na een dikke acht kilometer aan. Eindelijk mijn voeten even rust. Tara was niet rustig, die wou in draf. Vooruit dan maar. Al bij de eerste aanzet naar de draf hoor ik een scheurend geluid aan de rechterkant. Dit is niet goed! Tara tot stilstand gemaand en er weer af. Tas ingescheurd bij de ophanging. Verschrikkelijk balen natuurlijk, maar gelukkig kwam de EHBO set van pas waar ik extra touwtjes in heb. Tas anders opgehangen en nu maar hopen dat hij het nog negen dagen vol houdt. Op naar het volgende bankje, die zich een dikke kilometer later aandiende.

Upgrade

Nog zes kilometer te gaan. Tara wil nu toch echt even in draf, dus ik houd mijn hart vast voor de tas, deze blijft gelukkig hangen.

We komen aan op ons logeeradres, Het Kasteel. Tara mag op de paddock, en ik… Ik zie twee pipowagens staan en besluit ter plekke dat ik niet meer in de tent slaap als dit niet hoeft. Gelukkig was er niemand anders, dus ik had mazzel! Ik heb vannacht een heerlijk tweepersoons boxspring bed voor mij alleen. Om in de verwenmodus te blijven ga ik straks lekker uit eten. Nu nog even bloggen vanaf de veranda van mijn luxe verblijf, met uitzicht op Taar.

De statistieken van vandaag:

• Dag 2: Ansen - Diever 17,5 km
  • Vertrek: 9.45 uur
  • Aankomst: 15.00 uur
  • Weer: vooral zonnig, 20 graden
  • Logeeradres: Het Kasteel

Oh en 11 muggenbulten op mijn benen.

Woensdag 15 juni 2022

Emoties

Altijd als ik op trektocht ben heb ik altijd een dag dat het niet meer wil, dat alles tegen zit en ik eigenlijk al aan het bedenken ben hoe we weer het snelste thuis komen… vandaag was die dag…

Na een heerlijke nacht was het veel te vroeg dag. En ik lag nog zo lekker! Uit het raam kijkend zie ik Tara ook nog lekker staan slapen… conclusie: ik wil hier niet weg! Maar goed, de volgende plek is gereserveerd, en alle daarna ook, dus uit bed en doorgaan!

Ontbijten, de hele riedel weer inpakken, op Tara knopen, vliegenspray op en daar gingen we. Wel de mooiste etappe: dwars door het Drents Friese Wold. Na zo'n 500 meter dient zich een bankje aan, ik check de zadeltassen, deze liggen goed, dus besluit er gelijk maar op te gaan.

Vlak daarna rijden we het bos in. Tara gaat in draf en knap! Zadeltas scheurt helemaal kapot. Tassen er af, tas met sjorbanden bijelkaar proberen te binden, en tegelijkertijd alle muggen van ons af slaan. Gatver. Wordt het zo'n dag? Tas lijkt redelijk op de plek te blijven zitten. Wederom ons helemaal verzadigd met vliegenspray.

Het klaart op

We komen meer in het open terrein. De muggen en dazen worden minder. Bij mij zijn ze helemaal verdwenen, dus ik besluit Taar in de pauze in te sprayen met mijn spray. Met het verdwijnen van de muggen verdwijnt ook mijn slechte "ik wil naar huis" humeur. Het gaat goed, het komt goed. Wanneer we heerlijk vliegloos pauze houden komen er twee mannen op de fiets aan en stoppen. Ze komen uit Gelderland en vinden het zo mooi dat ze ons tegen komen. Deze mannen had ik net even nodig en de zin en moed om door te gaan was weer helemaal terug. Erg bedankt mannen!

Vol goede moed gaan we verder. En een poosje later arriveren we op ons volgende adres, Manege RCA. Hier werd ik super leuk ontvangen door de eigenaresse, een fijne kamer was voor mij klaargemaakt met uitzicht op Tara. Tara heeft een grote wei voor zich alleen. Even later heb ik stalgenoot Merel aan de telefoon en vertel haar over de gescheurde zadeltas. Lieve, lieve, lieve Merel komt morgen nieuwe tassen brengen. Dus we hebben onze moed weer terug gevonden en gaan lekker verder met onze tocht.

De statistieken van vandaag:

• Dag 3: Diever - Appelscha 19,5 km
  • Vertrek: 9.15 uur
  • Aankomst: 14.30 uur
  • Weer: zonnig, 23 graden
  • Logeeradres: Manege RCA

Donderdag 16 juni 2022

Een dagje niks…

Na een goede nacht wordt ik rond zeven uur wakker van Tara die hinnikt. Even kijken wat er aan de hand is. De paarden worden gevoerd. Okeeeee, ik kom er aan.

Na het ontbijt nog even naar de supermarkt om wat boodschapjes, zonnebrand crème en een cadeautje in te slaan voor de eigenaresse van de manege. Zij is vandaag jarig en ik wordt spontaan uitgenodigd voor thee met gebak. Lucky me. Merel was er rond half twaalf met de nieuwe zadeltassen. Kan ik daar ook weer rustig over zijn.

Verder heb ik vandaag doorgebracht met lezen, kletsen, Tara borstelen en een klein wandelingetje gemaakt met haar in het aangrenzende bos. En nu… lekker even uit eten en vroeg op bed, morgen wordt het warm en wil daarom graag vroeg op pad.

De statistieken van vandaag:

• Dag 4: Appelscha 0 km
  • Wakker: 7 uur
  • Weer: zonnig, 23 graden
  • Logeeradres: Manege RCA

Vrijdag 17 juni 2022

Taar uit haar hum…

Het is zes uur wanneer de wekker gaat. Vanmorgen op tijd weg, het beloofd een warme dag te worden. De zadeltassen even herindelen, deze zijn iets kleiner dan de vorige. Gelukkig hebben we achter het zadel nog wat ruimte en kunnen we alles goed meenemen.

We gaan op pad, ik er eerst weer naast, even kijken hoe deze zadeltassen blijven liggen. Dit gaat goed, dus bij het eerste bankje wat we tegen komen ga ik er op. Taar is wat traag, steeds stilstaan en weer kijken. Moet haar steeds aansporen. Het voelt of ze moet plassen, maar er komt niks. Ik wil geen "ruzie" met haar maken, dus al heel vroeg lassen we een pauze in.

We gaan het Fochteloërveen op. Prachtig gebied! We komen niemand tegen. Wel veel vogels. Taar blijft veel stil staan, gaat dan achter op rust staan… er is iets aan de hand, maar ik kom er gewoon niet achter wat.

Uiteindelijk probeer ik haar te laten draven. Dit lukt een stukje, tot ze weer stil valt. En ze begint te plassen… iets verder is een bankje waar we nog even pauzeren.

Gelukkig voelt ze zich nu beter zo lijkt. Oortjes weer naar voren, wil lekker draven, valt niet meer stil. Plas zat duidelijk in de weg denk ik.

We hebben vandaag een hele gevarieerde route: de vergezichten van het Fochteloërveen, daarna een heel stuk door het bos. We komen aan in Veenhuizen en ik zie op de luchtplaats van het gevangenis museum dat de horeca open is. Ik lust wel wat en Taar ook.

Tijdens onze break komt er een mevrouw aan die de PR en Social Media doet van het museum. Of ze Taar ook even op de foto mocht zetten. Maar natuurlijk! Heel benieuwd wat ze daar mee gaan doen. Na de pauze moeten we nog zo'n zes kilometer. Helaas veelal langs de weg met berenklauw in de berm. We bereiken na een uurtje onze volgende camping, camping Boschlust. Hier worden we weer zeer welkom ontvangen door de eigenaar die blij is dat Tara zijn kampeerveld even maait. Ik heb een stoel gekregen voor bij de tent en ook voor Taar werd gelijk goed gezorgd.

Ik werd direct nadat ik de tent op plek had uitgenodigd door mijn camping buurtjes voor een kop thee. Heerlijk!

De statistieken van vandaag:

• Dag 5: Appelscha - Westervelde 21 km
  • Vertrek: 7.15 uur
  • Weer: eerst bewolkt en een drup regen, later zonnig, 27 graden
  • Logeeradres: Camping Boschlust

Zaterdag 18 juni 2022

Te laat en te vroeg

Gisteravond was het nog zo gezellig met de buurtjes op de camping, dat ik veel te laat op bed kwam. Na een best ellendige nacht, het slaapmatje is te dun en kraakt, werd ik om kwart over vijf wakker. Nog tot zes uur kunnen rekken en toen er maar uit. Tara alvast eten gegeven en daarna ik zelf ook maar eten. Zo zacht mogelijk de spullen ingepakt en om half negen vertrokken we.

Goed verzorgd

We reden eigenlijk gelijk het bos in. Heerlijk! Daarna over zandpaden om Norg heen. Wel een klein stukje door de nieuwbouw heen van Norg, waar we staande gehouden werden door twee dames die mij een glas water aanboden en alles over onze tocht wilden horen en natuurlijk moest Tara even op de foto geknipt worden door ze. We vervolgen onze weg weer over zandpaden. Er zit een man op een stoeltje aan de kant en hij bied Tara een emmer water aan. Wat wordt er goed voor ons gezorgd onderweg! Echt heel leuk en lief.

We rijden het bos in, het lijkt mee te vallen met de muggen en dazen. Tot we pauze houden en we in een zwerm dazen en muggen lijken te zijn terecht gekomen. Snel weg! Als we het bos uit komen waait er een heerlijk briesje en Taar vind het nu toch echt tijd voor pauze, dus dat doen we.

Als we verderop de route in het dorp Steenbergen belanden wordt het Tara even te veel: er vliegt een vliegtuig over, er komt een trekker met wagen heel hard toeterend langs ons, van de andere kant een auto met rammelende aanhanger en er was iemand bouwpuin aan het storten in een container. Tara versnelt en maakt een schrikbeweging. Gelukkig had ik haar snel onder controle, buiten het dorp nog maar een extra pauze ingelast bij een hunebed. Vanaf hier is het nog vijf kilometer naar ons volgende adres, we mogen logeren bij Marga en haar man.

Marga had ik benaderd via de Facebook site van de NVVR (Nederlandse Vereniging voor Vrijetijds Ruiters) waar zij op de lijst stond als overnachtingsadres voor trektochters. Bij Marga aangekomen kreeg ik een plekje voor de tent in de wei bij Tara en een dikker matras. Daar kunnen we vast heerlijk op slapen. Er werd ook hier direct heel goed voor ons gezorgd. Dit is vakantie!

De statistieken van vandaag:

• Dag 6: Westervelde - Roderesch 14,5 km
  • Vertrek: 7.30 uur
  • Weer: zonnig met een briesje, 21 graden
  • Logeeradres: Marga en Jan

Zondag 19 juni 2022

Over de helft

Vandaag zijn we dan echt over de helft. Nog vijf dagen, waarvan vier trekken en nog drie overnachtingen. Gisteren besloten de route van vandaag drastisch in te korten. Tara was gisteren erg onrustig, kon haar draai niet vinden. Komt het omdat ze hengstig is, door alle indrukken, de weersverandering of is het te zwaar? Kon ze maar praten. De route van vierentwintig kilometer ingekort naar acht en een half. Ik heb vannacht heerlijk op een bed geslapen. Toen we gisteravond op buienradar keken zou er in de nacht aardig noodweer komen, dus eieren voor mijn geld gekozen. Dit was maar goed ook, ik denk niet dat de tent de vele regen had overleefd. Vanmorgen heerlijk rustig aan gedaan. Marga, onze gastvrouw gaat ons een stuk begeleiden met haar menwagen. En rond half elf besluiten we dat het tijd is.

We kunnen vlakbij Marga haar huis het bos in. Wat een heerlijk bos naast de deur! Na ongeveer een uur samen te hebben gereden nemen we afscheid van elkaar. Marga gaat terug en ik ga door. Tara verlaagt haar tempo en ik merk ook dat ik zelf moe ben. Nog vier kilometer te gaan.

We komen bij een bankje waar Tara direct stopt, alsof ze wil zeggen: laten we even pauze houden! Goed plan Taar, laten we dat inderdaad maar even doen. Tara duikt gelijk het gras in en ik pak wat te drinken. We hebben alle tijd. Na een half uurtje gaan we verder. Het laatste deel van de route gaat langs landweggetjes. Nog even een tunneltje door en we zijn aangekomen bij camping Hoppenhof.

Taar lekker de wei op en voor mij is er een super schattig trekkershutje gereed gemaakt. Ik besluit ons logeeradres van dinsdag even te berichten of zij misschien ook een kant en klare accommodatie hebben voor mij. De laatste camping ook even gemaild of ik omgeboekt kan worden van campingplaats naar trekkershut. Vanavond ga ik met pap en mam uit eten en kunnen zij de tent en slaapmat mee nemen. Scheelt weer wat bagage.

De statistieken van vandaag:

• Dag 7: Roderesch - Peize 8,5 km
  • Vertrek: 11.30 uur
  • Aankomst: 13.15 uur
  • Weer: bewolkt, 16 graden
  • Logeeradres: Camping Hoppenhof

Maandag 20 juni 2022

De dag van het niets doen

Vandaag hadden we lekker een rustdag. En die rust pakt Tara heel veel zie ik. Af en toe zie ik haar eten, maar het grootste deel staat ze op rust.

Ik geniet met volle teugen van mijn knusse hutje. Heerlijk op de veranda aan het lezen, klein wandelingetje gemaakt over de camping en af en toe even bij Taar kijken, want ik maakte mij een klein beetje zorgen om haar. Maar ze eet goed gelukkig, dus ze zal ongetwijfeld even aan het bijkomen zijn van alle indrukken, nieuwe plekken en de ritten.

De statistieken van vandaag:

• Dag 8: Peize 0 km

• Wakker: 8 uur

• Weer: overwegend bewolkt en af en toe zonnig, 17 graden

• Logeeradres: Camping Hoppenhof

Dinsdag 21 juni 2022

Daar gaan we weer, de laatste drie…

Vanmorgen hebben we lekker rustig aan gedaan. Rico, mijn vriend, is gisteren nog even op bezoek geweest, dat was wat later op bed dan normaal. Ik werd dan ook pas om acht uur wakker. Rond half elf had ik Tara weer bepakt. Vandaag loop ik de etappe naast haar mee.

Heel veel aanspraak

Onderweg waren we een aardige attractie. Heel veel mensen die een praatje wilden maken en we werden uitgenodigd op de thee door een medewerker van Natuurmonumenten op hun kantoor. Erg leuk, maar zo schoten we niet heel hard op. Het was ook weer lekker warm, dus ook vaak even een pauze tussendoor.

Afwisseling

Onze route ging vandaag door de Onlanden, prachtige natuur, in de verte begeleid door de skyline van de stad Groningen. Helaas veel kiezelpaden, maar goed dat ik er niet op zat, gelukkig ook wat zandpaden en bos. Bij een gezellig brugwachtershuisje over het Noord Willemskanaal hebben we nog even gepauzeerd.

Warm welkom

Rond vieren zijn we op plek van bestemming, bij Mirella en haar gezin. Mijn benen en voeten zijn aardig vermoeid. Blij dat we er zijn en we krijgen een heel warm welkom met een ijsje. Tara komt samen met de tinkers van Mirella en haar dochter te staan en dat gaat best heel goed vanaf moment één. Ik heb een logeerplek in hun super gave camper met uitzicht op de paarden.

De statistieken van vandaag:

• Dag 9: Peize - Glimmen 16,5 km
  • Vertrek: 10.30 uur
  • Aankomst: 16.00 uur
  • Weer: Zonnig, 22 graden
  • Logeeradres: Mirella en haar gezin

Woensdag 22 juni 2022

Zere voetjes

Ik geloof dat ik gisteren rond negen uur in slaap ben gevallen en ik heb heerlijk geslapen in de Hippie bus van Mirella. Echt een geweldige ervaring! Ook Tara was lekker rustig vannacht en toen ik vanmorgen de deur van de bus open deed werd ik begroet door een luide hinnik. We hadden vandaag een lekker korte etappe, dus rustig aan gedaan, tot een uur of tien, toen werd ik rusteloos en was het tijd om te gaan.

In verband met de voorspelde warmte was ik heel blij met de rit voornamelijk door het bos. Helaas liep Tara erg gevoelig op de zandpaden waar af en toe een steentje lag. Heel erg balen. We zijn net onderweg of ik kom de meneer van Natuurmonumenten weer tegen. Even een praatje gemaakt en toen weer verder. Na nog twee praatjes met lieve dames die ons bij hun thuis uitnodigden voor een pauze, sorry lieve mensen, ik wou graag door om Tara te ontlasten, werden de wegen beter.

Wanneer Tara een klein paadje in wil laat ik haar, ze begint te draven, pak van mijn hart, geen zere voeten meer, en ik sta doodsangsten uit vanwege haar tempo in combinatie met de smalte van het pad en onze bagage. Dus maar weer op het brede pad. Daarna moeten we een stuk langs de drukke weg om via twee rotondes weer een zandpad op te gaan. Tara wordt wat gestrest van het langsrazende verkeer en wanneer we op het zandpad een bankje tegen komen houden we nog even een pauze. Nog één kilometer te gaan.

Op camping de Vledders aangekomen mag Tara lekker op de grote weide en is mijn trekkershutje ook al klaar. Heel erg fijn! Ik huur even een fiets om nog wat boodschapjes te doen voor vandaag en morgen en dan kan ik ook nog even genieten van onze een na laatste dag vakantie.

De statistieken van vandaag:

• Dag 10: Glimmen - Schipborg 7,5 km
  • Vertrek: 10.30 uur
  • Aankomst: 12.45 uur
  • Weer: Zonnig, 23 graden
  • Logeeradres: De Vledders

Donderdag 23 juni 2022

The end…

En dan breekt de laatste dag aan… nog één keer de bepakking vastsjorren. Mijn nacht was weer prima, om half zeven stond ik naast mijn bed. Ik had broodjes besteld, alleen die zouden pas om negen uur worden geleverd. Eerst Tara maar eens voeren, spullen pakken en dan kijken hoe laat het dan is. Om half acht was het al flink warm. Ik heb nog twee appels, een banaan, twee bifi worstjes en een snickers… oké, daar kan ik ook wel mee ontbijten en lunchen, dus we gaan. Een wandeling van zeventien kilometer voor de boeg, en ik wou de laatste dag gezellig met Taar mee wandelen.

We hadden echt geluk vandaag: een prachtige route alleen maar door de bossen. Af en toe even een klein stukje zandpad, om van het ene bos in het andere te komen. De spuitbus met Azaron helemaal leeg gespoten op ons en daardoor hadden we minimaal last van de muggen en dazen. Echt genieten van de natuur om ons heen. En vooral lekker in de schaduw.

Hier gaan we echt nogmaals heen om dit gebied meer te ontdekken. We hebben relatief maar zo'n klein stukje gezien nu. Vanwege de warmte, en ik beken, ook voor mijn voeten, hebben we vrij vaak een korte pauze ingelast.

Rond één uur lopen we de parkeerplaats van het zwembad in Gieten op waar mam ons om half twee weer komt oppikken. Tara eet nog wat van het gras en ik bel stalgenoot Merel even om te vertellen dat ook haar zadeltas is gescheurd… we bleven vanmorgen achter een boom haken. Iets te klein paadje met krappe bomen aan weerszijden. Om half drie zijn we weer bij stal waar Tara dankbaar gebruik maakt van het hooi en water. Laziz en de rest zijn blij haar weer te zien, Tara doet net of ze nooit is weggeweest en heeft alleen maar oog voor het eten en het drinken.

De statistieken van vandaag:

• Dag 11: Schipborg - Gieten 17 km
  • Vertrek: 8 uur
  • Weer: Zonnig, 31 graden
  • Logeeradres: Thuis

Vrijdag 24 juni 2022

The day after

Net op tijd terug, want wat hebben we een prachtig weer gehad tijdens onze tocht! En nu, de dag erna regent het. The day after… Ik neem altijd even de tijd om te overdenken wat goed ging en wat kon er beter? Zou ik het nog een keer zo doen? En wat zou er anders kunnen? Nou, daar komt ie:

Dit ging goed en dit ging minder goed:

• Echt weer super trots op mijn paardje. Wat is ze stoer! Elke dag weer kwam ze er vrolijk aangestapt als ik weer met alle bagage aan kwam. Hoe moe ze volgens mij ook soms was.

• Het voer van te voren naar alle logeeradressen brengen is een goed besluit geweest. Zo kon ik direct na aankomst Tara haar muesli klaarmaken zodat ze aan haar benodigde energie kwam.

• Ik heb een mail gestuurd naar de fabrikant van de Azaron muggenspray of ze deze in grootverpakking kunnen maken, dit helpt zo veel beter dan de sprays die ik tot nu toe heb gebruikt voor paarden.

• Alle eigenaren van de campings, Marga en Mirella, super bedankt dat ik mijn plek bij jullie kon omboeken naar iets luxere verblijven, anders had ik het denk ik niet gered. De tent en het slaapmatje hebben al een nieuwe eigenaar gevonden, voor mijn rug is een "echt" bed toch een must.

• De routes waren echt goed te doen qua afstand. Ook drie dagen trekken, één dag rust was vanwege de kilometers goed te doen, doen we het de volgende keer weer zo? Nee, we gaan dan toch weer twee dagen trekken, één dag rust. Tara stond op de rustdagen toch wel heel veel te slapen van alle indrukken.

• Locusmap, ik hou nog steeds van je, je hebt ons weer perfect van de ene plek naar de andere genavigeerd. Het enige jammere is, en daar kan jij niks aan doen, dat sommige zandpaden vol met gravel lagen. Volgende keer dus echt de hoefschoenen mee voor Tara. Dit was echt sneu soms zo gevoelig ze op die paden liep.

• Nog even een heeeeeel groot compliment voor de leuke, knusse trekkershutjes waar ik in heb mogen bivakkeren. Wat is dat een leuk concept! Wel een tip voor mensen die dit ook leuk lijkt: in niet alle hutten is eet- en drinkgerei aanwezig. Check dit even van te voren.

• Nog een keer heel veel dank aan de lieve mannen die mij er op de tweede dag door heen hebben gesleept, en natuurlijk ook aan alle andere mensen onderweg die zo leuk reageerden wanneer ze ons tegen kwamen. Ook heel veel dank aan het thuisfront, de collega's en alle andere vrienden en bekenden die hier en op Facebook reageerden. Ook jullie hebben mij er op wat moeilijkere momentjes doorgesleept.

• De zadeltassen ellende: ik heb het bedrijf wat ze verkoopt een dringende mail gestuurd. Gelukkig is het goed afgelopen, dit had veel anders kunnen aflopen met ongelukken tot gevolg. Na enig speurwerk op internet ben ik niet de enige die problemen heeft gehad met deze tassen. Ik hoop dat ze dit serieus gaan oppakken en ze toch eerst uit de handel nemen tot ze verbeterd zijn.