Vrijdag 28 september 2018

Vandaag is het zo ver: we gaan naar Hoogersmilde. Voor de wedstrijd ben ik totaal niet nerveus, het trailerladen daarentegen...

Om 12.30 uur heb ik afgesproken met stalgenoot Merel. Zij zal mij helpen Tara op te laden. Het fijne is dat ze de camper voor Trista en mij naar de camping wil brengen en mij daardoor ook kan helpen afladen. Om 12 uur ben ik naar stal gegaan om de laatste dingen  rustig in te pakken en de trailer aan te haken.

Merel arriveerde en Tara liep in 1x de trailer op. Stang dicht, klep dicht en daar gingen we. Ze was lekker rustig.

Hoogersmilde: here we come !

Onderweg is ze heel rustig geweest. Ze keek mooi naar buiten. Ik had geen hooinet neergehangen, dit omdat ze de vorige keren niet gegeten heeft van het hooi. In de bochten hing ze mooi mee zag ik op de camera. Soms wel een heel eng gezicht.

We zijn direct doorgereden naar de camping. Merel zou langs Trista om de camper op te halen en dan kwamen ze achter ons aan. Na 40 minuten reden we de camping op. Gelukkig geen gekke dingen mee gemaakt onderweg, maar wat had ik een droge mond en zweet handen haha. Toch heel gespannen gereden, waar dus geen reden voor was.

Op de camping heb je eerst de stallen en de paddocks. Omdat Tara zo rustig was heb ik na het parkeren van auto en trailer direct even gekeken in welke paddock ze mocht staan dit weekend. Daarna ben ik terug gegaan en heb de emmer met Slobber gepakt die ik had gemaakt thuis. Merel kwam met het idee om haar in de trailer te belonen als we waren gearriveerd. Tara was nog steeds heerlijk rustig en heeft lekker gegeten van de Slobber. Merel en Trista kwamen hierna ook snel aan. Tara uitgeladen en lekker op de paddock gezet.

Op de paddock begon ze direct hooi te eten, dus helemaal goed.

Wij hebben ons ook geïnstalleerd en konden ons om 15 uur melden op het secretariaat voor de laatste afhandeling van onze inschrijving.

In de avond zaten Trista en ik zo gezellig te kleppen dat het op een gegeven moment wel heel koud werd buiten onder de luifel. Tijd om naar bed te gaan.

Zaterdag 29 september 2018 de POR

Na een hele koude nacht waarin ik weinig heb geslapen ben ik er rond 7 uur uitgegaan. Tara en Annejetsk gevoerd. Beide dames hadden de nacht goed overleefd en van Tara kreeg ik een vrolijke hinnik toen ze mij zag. Omdat we ons om 9.40 uur moesten melden bij de maproom dachten we dat we rustig aan konden doen. We wouden rond 9.15 uur de vet keuring doen, dan rustig opzadelen en dan naar de map room... het liep anders...

Om 8.15 uur zaten we aan het ontbijt. Dat was super voor elkaar op de camping ! Toen we rond 8.40 uur klaar waren gingen we even bij de vetgate kijken om even te zien hoe dat in zijn werk ging. Daar komen we vriendin Marjolein ook tegen, zij deed ook mee met een kennis van haar, maar sliep niet op de camping. Tot onze verbazing was het al zo druk bij de vetgate dat we ook direct maar in de rij zijn gaan staan. Om 9.30 uur waren we pas aan de beurt met keuren. Beetje raar dat mensen die laat aan de beurt waren als eerste bij de keuring stonden... Zowel Tara als Annejetsk werden goedgekeurd. Tara had een hartslag van 44 slagen per minuut, Annejetsk 36. Direct vanaf de vetgate door naar de trailer. Gauw een borstel er over, zadel er op, zadeltassen er op, hoofdstel aan... hoop dat we niks zijn vergeten.... en door naar de maproom. Omdat we daar te laat aan kwamen hebben ze een andere deelnemer die na ons kwam maar wel eerder was voor laten gaan en kregen wij een latere starttijd. 10.10 uur werd onze starttijd nu.

In de Maproom kregen we 2 kaarten. 1 met de route en 1 blanco. We moesten de route overtekenen op de blanco kaart. Na dit te hebben gedaan moesten we wachten tot 10.10 uur en toen mochten we op weg... Dit bleek erg lastig, want waar is de start ? We zijn eerst richting uitgang van de camping gereden, maar daar kwamen we iemand tegen die nog geen paard voorbij had zien komen. Ook zagen we geen afdrukken in het gras, dus dan maar weer de camping op. Terug naar de maproom in de hoop dat iemand ons even op weg kon helpen. Daar zagen we dat vriendin Marjolein op het paard ging dus Trista stelde voor om die het eerste stuk te volgen. Op een gegeven moment had ik een beetje door waar we zaten en wil ik een pad in waar een bordje hing met "eigen weg" hier liep een mevrouw die riep dat we daar niet in mochten... hadden we maar niet geluisterd, want dit pad was inderdaad de start van de route. We zijn toen via het PTV terrein gestuurd en gegaan door deze mevrouw. Na een poosje in de war te zijn geweest hadden we door dat we richting de doorgaande weg moesten en daar konden we de route weer oppakken. Waar we Marjolein kwijt zijn geraakt toen weet ik niet, maar even later waren Trista en ik weer verdwaald. Op een gegeven moment hebben we het goede pad weer gevonden en komen we een meisje tegen die ook verdwaald was. Zij is met ons mee gereden. Na later nog een keer verkeerd zijn gereden en dit heel snel door hadden en ook snel hadden gecorrigeerd, komen we de eerste controle post tegen. En Marjolein komen we vlak daarvoor ook weer tegen. We moesten 5 minuten wachten tot het team voor ons weer weg was en toen mochten wij ook weer verder. Vanaf daar ging het verrassend goed.

Wel hoorden we vrij snel na ons vertrek iemand aankomen en dit was het meisje weer die ook nu weer met ons mee reed. We hebben rustig aan gedaan en na een uurtje komen we aan bij de pauze plek en controle post. Onze zadeltassen werden gecontroleerd of we de verplichte bepakking bij ons hadden. Kregen hele lekkere broodjes, de paarden onbeperkt wortelen en we hadden 45 minuten pauze.

Na de pauze mochten we weer verder. We besloten iets sneller te rijden, aangezien we ons met zijn tweeën hadden opgegeven en niet met zijn drieën 😉 het eerste stuk ging geweldig ! We vonden de goede paden en zagen zowaar onze eerste knipper hangen ! Trots dat we waren ! Ook leek het pad niet veel betreden te zijn. We vonden onszelf geweldig ! Even later komen we bij het derde controle punt. Hier zijn we als volleerd fotomodellen nog op de foto geknipt.

Na 5 minuten mochten we de POR weer vervolgen en ook nu ging het weer perfect. We haalden zelfs Marjolein in die 5 minuten eerder was vertrokken. Ja, oké, zij reden verkeerd... hierna vonden we onszelf zo goed dat we gruwelijk verkeerd zijn gereden... verdorie ! Op een gegeven moment komen we op een pad dat mij erg bekend voor kwam... ehhh Tris, volgens mij zijn we hier al geweest... nee joh, echt niet ! Wel dus... We komen een team tegen die als laatste is vertrokken. Zij hebben ons verteld waar we ons bevonden. Even later zijn we weer compleet de weg kwijt maar komen we wel op een fietspad. Ons humeur daalde ook met de minuut. We waren inmiddels al 5,5 uur onderweg. (Route was 25 km) we komen fietsers tegen en houden deze aan. Meneer is zo lief om even op Google te kijken waar we waren maar dat ging ook mis. Na overleg besloten dat we het fietspad een stuk gingen volgen. Opeens roept Trista: ik weet waar we zijn, hier moeten we in. En ja, we zaten weer op de route. Inmiddels waren wij en de paarden doodop waardoor we weer verkeerd reden. We zien een huis en vragen aan de mensen of zij weten waar camping de Reeenwissel is. Als antwoord kregen we: dat ligt toch in Hoogersmilde ? De moed zakt ons in de schoenen. Volgens de mannen moeten we links. Dus dat maar gedaan. Een paar tellen later weet ik waar we zijn. Tris, we zijn achter de camping ! En ja, we zien hindernis 7 van de PTV... oké...vaag dat de buren niet weten dat er een camping naast hun zit. We besluiten de kaart niet meer te volgen en rechtstreeks naar de camping te rijden. Hierdoor komen we vanaf de verkeerde kant over de finish. Strafpunten of niet, we zijn er ! 6 uur later en als laatste binnen (het meisje wat een stuk mee reed met ons blijkt in Diever te zijn gestrand en werd gehaald met de trailer)

Paarden verzorgen en lekker met de beentjes omhoog was het plan. We zijn op dat moment moe en teleurgesteld. Waarom staat de start niet aangegeven. Waarom was de vetgate zo chaotisch. Wat zijn we rot weggegaan, omdat we zo snel moesten... We zitten beide te twijfelen of we morgen wel mee gaan doen met de PTV... We zitten net en onze buurman komt er aan. Of we zin hebben om het PTV parcours te verkennen met hun en nog wat groentjes. We kijken elkaar aan en vertellen de buurman dat we niet zeker weten of we morgen nog mee doen. De buurman zei dat dit onzin was en we er morgen heel anders over zouden denken... dus mee... Na nog een blik op Trista zijn we maar meegelopen. Uiteindelijk ook wel weer leerzaam, daar er 2 ervaren mensen mee liepen.

Na de verkenning hebben we gegeten in de kantine. We hebben de paarden geborsteld en verzorgd. Omdat Tara nog wat nat was van het afspoelen heb ik haar besloten de zweetdeken op te doen. Ook omdat het zo snel afkoelde en het 's nachts ook erg koud is. We hebben beide gedoucht en lagen om 20.30 uur heerlijk warm in bed. Nog een poos gekletst en de buurman kwam nog even aan de deur of we nog een biertje willen drinken. Lief aangeboden maar nee, we hebben het nu heerlijk warm. Om 22.00 uur doen we de lampen uit en vallen we snel in slaap.

Zondag 30 september 2018

De dag van de MA en PTV. Ik moet om 11.22 uur starten met de MA en dan direct door met de PTV. Trista is iets later en start om 11.46 uur. Ik voer de paardjes weer en bij het aankomen beginnen ze weer te hinniken. Tara heeft zo te zien gelegen. De deken heeft haar lekker warm gehouden. We ontbijten rustig en spreken af dat we om 11 uur op het paard willen zitten. Dit lukt en we rijden naar het MA gedeelte. Vrij snel na aankomst daar ben ik aan de beurt.

Omdat Tara nog een beetje moeilijk in galop gaat bedenk ik mij dat we dit het beste met een aanloop kunnen doen. We krijgen het sein en ik krijg haar in galop. Vlak voor de startlijn gaat Tara opeens naar links, een pad in. Terwijl ik rechtdoor ga... pats boem au ! Oké... dat ging niet goed. Even wat moeite met ademen maar hup. Er weer op. Poging 2. Nu gaat Tara wel netjes rechtdoor. Oh, ze vind de mensen die naast de baan zitten wat eng... niet buiten de baan meisje.. goed zo ! Oh daar zit weer iemand... nee niet in draf ! Shit ! Kom op meisje, weer in galop ! Pfff einde baan. Jammer van het drafje maar toch... super ! Nu terug in snelle stap. Dit doe je heel goed meisje.. daar zit weer iemand. Kom op ! Wel door lopen, nee niet in draf, goed zo meisje... We kregen aan het eind mee dat ze een hele mooie uitgestrekte stap had. Top !

Door naar de start van de PTV. We gaan in snelle stap met af en toe een drafje. Ik heb op dat moment ook geen idee van tijd. Slik, hoe zat het ook al weer met de hindernissen... welke waren ook al weer onder de man en welke aan de hand... ik weet get even niet meer. We arriveren. Gelukkig zijn er nog 2 meiden voor ons zodat we nog even kunnen bijkomen. Na 10 minuten krijgen wij het startsein. Hindernis 1: de laaghangende takken. Tara is goed alert en voorwaarts dus ik besluit ze in draf te doen. Tara gaat er onderdoor ! Yes ! Helaas neem ik de takken mee met mijn capuchon. Ze zijn van metaal en liggen op mijn rug te rammelen... Tara bokt... de metalen takken vallen hierdoor op haar kont en daarna langs haar op de grond... toen werd het rodeo... pats boem au ! Nadat ik gecheckt ben of ik oke ben krijg ik te horen dat ik ben gediskwalificeerd. Ik mag het parcours uit rijden maar doe niet meer mee met de punten. Ik besluit dat het klaar is voor ons. 2 x vallen vind ik genoeg en ook wil ik de strijd niet aan met Tara. De bedoeling was dat dit een leuk weekend zou zijn voor haar, zodat ze de volgende keer dat als ze weer op de trailer moet, ze weet dat we wat leuks gaan doen.

Ik verlaat het parcours. We moeten langs een metalen vliegtuig. Er zitten wat kinderen op, en ik vraag of ze even stil willen zijn als wij passeren. Helaas zijn we er net naast als een van de kinderen zich laat vallen op de vleugel. Tara schrok natuurlijk weer, dus ben even heel erg boos geworden op deze jongen.

We zijn lekker rustig naar de paddock gestapt. Tara afgezadeld en verzorgd en ze heeft wat wortels gekregen. Ik wou graag nog even bij Trista kijken maar had geen idee waar ze was, dus ben ik alvast even wat gaan opruimen. Even later komt Trista er aan en blijkt ze alle hindernissen, op 1 na, te hebben gedaan. Super knap !

We besluiten tot 16.30 uur te wachten op de prijsuitreiking, ook al hebben we geen prijs, maar dit is wel zo leuk voor de organisatie. Marjolein brengt haar paard naar huis en Trista en ik gaan lunchen. We verzorgen de paarden nog even en dan is Marjolein er ook weer. We besluiten op het terras te gaan zitten en dan is het ook bijna 16.30. Eerst worden de lijsten met uitslagen opgehangen en kun je nog bezwaar maken.

De prijsuitreiking. Marjolein valt heel onverwacht in de prijzen met de POR. En dan opeens: als laatste zijn geëindigd, op de 11e plaats: Frouwkje en Trista. Whattttt... krijgen we ook een prijs ? Ik loop naar voren. Omdat we als laatste zijn geëindigd bij de POR en ik heel veel pech had bij de PTV krijgen Trista en ik een cursus PTV aangeboden. Vet ! Gaaf ! Super leuk !

Na de prijsuitreiking laden we de paarden op. Tara liep weer in 1 keer de trailer op. Ik had dit keer wel een hooinet opgehangen. Ze heeft de hele weg lekker geknabbeld en was super rustig. Ook met afladen ging het weer goed. Al met al... een top weekend, en wat mij betreft hebben wij al gewonnen doordat Tara het trailerladen zo goed deed.