1 februari 2021

Zo gehoopt dat dit een beter jaar zou worden dan 2020, maar helaas, de corona raast maar door, waardoor de geplande reis van Trista en mij naar Duitsland ook niet door gaat in april. We gaan nu naar het Caitwickerzand waar ik nog een tegoedbon van had van de Veluwe trail die ik vorig jaar zou doen (en ook niet door ging)

Maar, ik ga hoe dan ook dit jaar op trektocht!

Vandaag kwam ik op het werk en werden er al wat vakanties doorgegeven voor de zomerperiode.  Ik heb gelijk een deel van mijn vakantie vastgelegd, van 11 t/m 20 juni. Oké, dus dit wordt mijn trektocht week. Top! Maarrrr waar gaan we heen ?

4 februari 2021

Na lang wikken en wegen (Veluwe of Drents Friese Wold) ben ik toch voor de laatste optie gegaan. Waarom, eigenlijk geen idee...

Dus, het gebied is bekend, nu de route in elkaar flansen. Wel heb ik bedacht dat ik toch wat voor luxe wil gaan, dus geen tent etc. mee wil slepen. Ik besluit dat ik het Dwingelderveld ook mee wil pakken, dus Dwingeloo wordt ons startpunt. Op Facebook zie ik een leuk verhaal staan over manege de Drift, dus hun een mail gestuurd of we daar de 1e nacht kunnen overnachten en of auto en trailer daar mogen blijven staan tijdens onze tocht.

Vanuit daar wil ik naar het Drents Friese Wold. Op de kaart zie ik Hoogersmilde staan en daar hebben we tijdens de Trec al een keer overnacht op camping de Reeenwissel.  Camping De Reeenwissel ook gemaild of ik kon overnachten in een paardenlodge. Ik besluit hier ook een rustdag te nemen.

Als laatste wil ik toch wel heel graag naar Zorgvliet, hotel Villa Nova, waar we ook al eerder zijn geweest. Dit was toen zo fijn ! Ik mail hun ook gelijk.

Top, plaatsen en overnachtingsadressen zijn bekend,  hopelijk kunnen we daar terecht. Als dat rond is kan ik routes gaan plannen.

5 februari 2021

Mail terug van Villa Nova, de Drift en ook van de Reeenwissel. Bij de Reeenwissel is er een probleempje,  zij verhuren hun accommodaties helaas niet voor 2 nachten, tenzij ze niet zijn gereserveerd.  Ik hou er van om te weten waar ik aan toe ben, dus nog niet kunnen plannen is geen optie. Gelukkig draaien mijn hersenen dan al op volle toeren en bedenk ik een alternatief plan: ik bel de Reeenwissel en vraag of ze dan akkoord gaan als ik mijn eigen caravan mee neem. Ik leg mijn plan voor de trektocht uit, en vraag of er een mogelijkheid is dat ik mijn caravan zondag de 13e breng en dan zaterdag de 19e weer op haal. Gelukkig was dit akkoord voor hun, dus deze is ook geregeld. Hoe langer ik er over na denk, hoe fijner ik het idee vind, want dan kan ik Tara haar brokjes voor een deel alvast in de caravan leggen. Ook kan ik er schone kleding in leggen en vieze kleding achter laten. Scheelt toch weer gewicht in de zadeltassen.

Dan ziet mijn trektocht er als volgt uit:

Dag 1: Dwingeloo

Dag 2: Dwingeloo - Hoogersmilde

Dag 3: Hoogersmilde

Dag 4: Hoogersmilde  - Zorgvlied

Dag 5: Zorgvlied - Dwingeloo

Tijd om de routes te plannen ! Ik heb het rijden op GPS helemaal ontdekt, via buitenrijden.nl en Ruiterenenmennen.nl plan ik de routes en zet ze dan in Locusmap.

Dag 1: Dwingeloo

Ik weet dat er ruiterroutes zijn op het Dwingelderveld, en via buitenrijden.nl zoek ik een route uit van 11 km. 's avonds overnachten we op manege de Drift in Dwingeloo.

Dag 2: Dwingeloo - Hoogersmilde

Ik plan deze route via Ruiterenenmennen. Piece of a cookie. De rit is dik 17 km. We overnachten op camping de Reeenwissel in Hoogersmilde.

Dag 3: Hoogersmilde

Dit is onze rustdag, ik vind dat altijd erg fijn, even een dagje rust tussendoor. Wel heb ik nog een ritje gevonden om eventueel te doen, de oranje route van 18 km. Deze kan ik naar wens inkorten, aangezien 18 km wel weer veel is voor een rustdag.

Dag 4: Hoogersmilde - Zorgvlied

Deze route plan ik via Buitenrijden. Ik neem stukken van de bestaande ruiterroutes, en deze neem ik over in buitenrijden en maak zo mijn eigen route. We komen die dag weer op 18 km uit. We overnachten bij hotel Villa Nova in Zorgvlied.

Dag 5: Zorgvlied - Dwingeloo

Voor de laatste dag plan ik de route weer via Ruiterenenmennen. Ik merk toch dat ik buitenrijden overzichtelijker vind. Deze tocht is 18,5 km.

De kaarten heb ik ook weer gevonden. Hier maak ik kopieën van zodat ik de routes ook op papier heb, mocht de techniek mij in de steek laten. Ook heb ik de Garmin weer gevonden, hier wil ik de routes ook nog in zetten.

23 april 2021

Nog 51 dagen voor vertrek. Vandaag maar eens begonnen met de paklijst. Die ging eigenlijk wel voorspoedig en volgens mij heb ik het meeste er wel op staan.

Het enige wat mij steeds tegen staat is het gesleep met de caravan.  De dag van te voren brengen, en dan de dag nadat we weer thuis zijn weer die kant op om hem te halen... dit moet toch anders kunnen... optie 2 was een bagage kar lenen van iemand en dan met tent, maar het enige tentje die ik heb is een klein trekkers tentje, en omdat ik een dag overblijf op de reeënwissel en daarna nog 2 routes ga doen wil ik toch iets comfort, dus nee, geen optie. Een nieuwe tent is weer erg prijzig... en waar leen ik een karretje ? Lastig dit... totdat ik vanmiddag een helder moment had.

Met de auto is het van mijn startpunt, Manege de Drift 15 minuten rijden naar de Reeënwissel. Als ik nou Tara in de paddock zet op de Manege en dan de trailer ombouw tot kampeermiddel... deze dan even op de camping zet, en deze de laatste dag, als Tara nog even op de Manege kan staan, weer op kan halen... hoe meer ik er over na denk, hoe enthousiaster ik wordt. Ik neem contact op met de Manege over de mogelijkheid of ik Tara even kan laten staan bij terugkomst om de trailer weer op te halen. Gelukkig is dit geen probleem.  Top !

Maar wat heb ik dan nog nodig ? Het meeste heb ik wel, maar ik besluit toch even een nieuw luchtbed te bestellen. Denk dat dat toch het lekkerste slaapt (het veldbed lag in Ermelo echt kut en ik denk dat mijn slaapmatje iets te dun is) Verder bestel ik ook een tarp, het is wel lekker om uit de zon te kunnen zitten. Ook nog even een klamboe aanschaffen. Yust in case. Ik zal de Reeënwissel ook nog even inlichten dat de plannen zijn gewijzigd.

15 mei 2021

Nog een maandje en dan is het zo ver ! En ik heb er zo'n zin in !!! Kan niet wachten ! Heb de meeste spulletjes al verzameld en bij elkaar staan op de logeerkamer. Elke dag gaat er wel wat van de paklijst af of komt er weer wat bij. Ook de zadeltassen staan grotendeels al ingepakt klaar zodat ik het gewicht goed kan verdelen. Nog een paar hindernissen te overwinnen: ik wil dat de trailer op slot kan als hij op de camping staat. De zijdeur zal geen probleem zijn, er zitten gaatjes in de deurhendels.  Alleen de laadklep is nog wel een dingetje. Heb al wat ideetjes bedacht, dus even kijken of het uitvoerbaar is. Gelukkig heb ik nog een maand. En dan is er nog het gewicht. Op internet vind je allemaal berekeningen over het gewicht wat je paard mag dragen. Less is more, dus ik ben nog even flink aan het diëten zodat ik over een maandje nog wat lichter ben. Helaas zit het weer op dit moment niet mee. Regen, regen,  regen. Maar mijn moeder zei altijd: wat nu valt, valt straks niet, dus hopelijk is het droog als we gaan.

28 mei 2021

En dan is het vandaag ein-de-lijk droog !!! En de vooruitzichten lijken ook goed ! Nog 2,5 week en dan is het zo ver. In een hele leuke blog van iemand die het pieterpad had gelopen beschreef ze een app waarmee je bankjes kon vinden onderweg. Dat is handig ! Ik mis namelijk nog weleens bankjes als we even gaan pauzeren. In deze app kan ik precies zien waar zich een bankje bevind. Tof ! Mijn hoofd draait overuren. Heb ik alles compleet op het eten en mijn kleding na ? Ik ga morgen toch nog even alles weer bij langs.

09 juni 2021

Nog 5 dagen en dan is het, na maanden van voorbereiding eindelijk zo ver !!! Joepie!!! Zondag dacht ik nog even met de bepakking te gaan oefenen... en dat was maar goed ook... schatje vond het niet zo'n succes. Rug vast, bokken. Oeps... rustig aan met de longeerlijn en toen dat goed ging er even op. Gisteravond weer geprobeerd en toen ging het meteen goed !

13 juni 2021

Het is nu 19.20 uur. Vanmiddag hebben we de hondjes weggebracht naar Rick en Roelie (zwager en zusje) en het is stil thuis... heel erg stil. Dussss nadat ik de paarden had gedaan en Tara nog even helemaal heb gecheckt op wondjes etcetera ben ik gelijk de auto maar gaan inpakken.  Vraag niet hoe, maar alles heb ik er in kunnen proppen. En hij is vol, past ook niks meer bij in. Het plan is morgen om rond 10 uur te vertrekken richting Dwingeloo en dan eerst daar een rit te maken. Heb er ongelooflijk veel zin in !